Tento dokument postihuje organizaci motokrosového seriálu nazývaný Slovácký pohár a jeho přílohou je Dokument – Závodiště označený body N_SPZ1.1 – N_SPZ1.7 a samostatná příloha N_SP1.2.2 – Třídy
Jednotlivé kluby/spolky podporující motokros ve zlínském kraji organizují každoročně seriál Slovácký pohár a jednotlivé Volné závody.
Do celkového pořadí seriálu Slovácký pohár se započítávají všechny výsledky získané ve všech vypsaných podnicích, pokud nebude v soutěžním systému pro daný rok stanoveno jinak.
Oznámení o konání Seriálu je vyhlášeno prostřednictvím webových stránek www.slovackypohar.cz
N_SP1.1.2 Věková hranice
Pro určení dolní hranice věku jezdce je rozhodující den narození. Pro určení horní hranice věku jezdce je rozhodující rok narození, v němž jezdec dosáhne požadovaného věku.
Nejnižší možný věk pro start je 5 let, nejvyšší není stanoven
N_SP1.1.4 Přihlášky
Přihlašování do závodu je možno prostřednictvím emailu případně formuláře. Pokud nebudou startovní listiny zaplněny, je možno se přihlásit na místě v den závodu.
N_SP1.1.5 Startovní pole
Jednotlivých jízd podniku se může zúčastnit maximálně 40 jezdců v závodě sólo.
N_SP1.2.1 Motocykly
Výraz motocykl zahrnuje všechna vozidla, která mají méně než čtyři kola, jsou poháněna motorem a jsou určena v podstatě pro dopravu jedné nebo více osob, z nichž jedna je řidičem vozidla. Všechna kola musí být normálně ve styku se zemí, vyjma přechodných okamžiků a za určitých výjimečných okolností. Mimoto pro překonávání určitých povrchů může být jedno nebo všechna kola nahrazena skluznicemi, běhouny nebo řetězy.
N_SP1.2.2 Třídy
Viz samostatná příloha odsouhlasená kluby/spolky dle bodu N_SP1.1 Vyhlášení seriálu Slovácký pohár. Pravomoc přesunutí jezdce mezi jednotlivými třídami v průběhu sezóny má Jury seriálu. Jezdec si odnáší do celkového pořadí body, které má již připsány z předchozích podniků. Přesunutí je pro jezdce povinné a závazné.
N_SP1.2.3 Závodiště
Viz PRAVIDLA – ZÁVODIŠTĚ.
N_SP1.2.4 Tréninky
Hromadné starty jsou zakázané. První trénink je volný a není povinný. Druhý trénink je organizovaný a je povinný.
N_SP1.3.1 Postup pro určení postavení na startu:
N_SP1.4.1 Ředitel závodu
Ředitel závodu a Hlavní časoměřič plně odpovídají za zveřejnění všech oficiálních listin (oficiální program, startovní listina, výsledky jednotlivých jízd a výsledky podniku).
N_SP1.4.2 Vedoucí traťový komisař
Je určen vedením pořádajícího klubu/spolku
N_SP1.4.3 Hlavní časoměřič
Je určen vedením pořádající klubu/spolku
N_SP1.5.1 Chování jezdců
Jezdci musí po celou dobu dodržovat znění normy SERIÁL SLOVÁCKÝ POHÁR. Jezdci musí být v takovém fyzickém a duševním stavu, aby byli schopni ovládat svoje motocykly a aniž by byli nebezpeční pro ostatní jezdce, členy týmů, činovníky, diváky ani ostatní osoby přítomné na příslušném podniku. Jezdcům i doprovodu je zakázáno pohybovat se v době před podnikem i během něj s výjimkou závodu po trati jinak než pěšky. Při prohlídce trati není dovoleno použití žádného dopravního prostředku a jezdec i doprovod musí dbát na bezpečnost svoji i pracovníků na trati. Zakazují se bezdůvodné jízdy po depu, přilehlých pozemcích, trati a areálu závodiště na motocyklech, čtyřkolkách a jiných vozítkách. Je povolen vjezd k přípravnému prostoru. Veškeré ostatní jízdy jsou zakázány. Je v kompetenci pořadatele takové jízdy zcela zakázat. Je zakázáno požívat alkohol a jiné návykové látky během závodního dne. Pořadatel (Ředitel závodu) spolu s pracovníkem Lékařského dozoru mohou kdykoli provést dechovou zkoušku, v případě pozitivního výsledku bude jezdec ihned vyloučen ze závodu bez nároku na vrácení startovného. Uplatňuje se „nulová tolerance“.
N_SP1.5.2 Odpovědnost jezdců
Jezdci mohou být považováni za odpovědné za činnost členů jejich týmů/klubů/spolků. Jezdci jsou povinni nahlásit jakékoliv zdravotní potíže nebo zranění lékařské službě. Jezdci musí uposlechnout oficiální vlajkové signály a tabule, které přinášejí informace a instrukce. Jezdci nesou zodpovědnost za účast na všech setkáních a musí se řídit všemi informacemi a instrukcemi z těchto setkání. Jezdci, kteří zastaví podél tratě, aby se poradili s druhými a mohou tak překážet v postupu dalším jezdcům, se vystavují nebezpečí, že jejich činnost bude hodnocena jako cizí pomoc.
N_SP1.5.3 Povolená komunikace
Mezi jezdci a osobami, které jsou s nimi ve spojení, jsou dovoleny pouze následující signály: – údaje a sdělení z oficiálních časoměření sdělované prostřednictvím tabulí umístěných ve schválených prostorách – komunikace prováděná tělem jezdce. Radiové spojení s jezdci je přísně zakázáno.
N_SP1.5.4 Výstroj jezdců a mechaniků
Je v odpovědnosti jezdců, aby si vybrali přilbu a výstroj, která by měla zajišťovat jejich bezpečnost. Jezdci musí rozhodnout podle vlastního posouzení výběr přilby a výstroje pro bezpečnost a trvanlivost. Následující výstroj musí být nošena jezdci a spolujezdci na všech podnicích.
1.Přilba
Přilby musí být označeny jednou z oficiálních mezinárodních standardních známek. Přilba může být kontrolována při zápisu jezdců. Vlasy musí být ukryty uvnitř přilby. Ředitel závodu může rozhodnout, že v daném závodě bude úplně zakázáno použití kamer na přilbách.
2.Ochrana očí
Ochrana očí (brýle) musí být nošena na startu a může být v průběhu každého tréninku, kvalifikace nebo závodu.
3.Příslušenství a ochranné odívání
Příslušenství a ochranné odívání musí být. A musí být užito na startu a v průběhu každého tréninku nebo závodu.
4.Ochranné pomůcky u jezdců ve věku 5 až 12 let:
Jezdci ve věku 5 až 12 let musí používat následující ochranné pomůcky:
Tyto ochranné pomůcky mohou být kontrolovány při předstartovních procedurách, namátkově těsně před závodem. Lékařská komise varuje před nebezpečím nevhodné velikosti těchto pomůcek (omezení pohyblivosti, neúčinnost).
Rozprava se bude konat podle časového rozvrhu s jezdci (nebo jejich zákonní zástupci) na místě určeném ve zvláštním ustanovení, přednostně u startovacího zařízení. Pokud ředitel bude považovat za nezbytné provést ukázku činnosti startovacího zařízení a místa se signalizací červenými prapory, bude se konat u startovacího zařízení.
Této rozpravy se musí zúčastnit následující osoby:
ředitel závodu,
vedoucí traťových komisařů,
vedoucí lékař.
Rozpravy se musí také zúčastnit všichni jezdci, kteří se zúčastní závodu. Informace na tomto setkání jsou oficiální a na následky absence jednotlivých jezdců i týmů plynoucí z případné neinformovanosti nebude brán později zřetel.
Start je hromadný s motory v chodu.
N_SP1.7.1 Prostor startu
Šířka trati na startovní čáře musí dovolit řadu nejméně 18 jezdců Pro každý motocykl sólo musí být k dispozici minimálně 1 metr. Startovní zařízení musí být umístěna tak, aby dovolovala regulérní start se stejnými podmínkami pro všechny jezdce v téže řadě.
N_SP1.7.2 Startovací zařízení
Použití startovacího zařízení je povinné. Startovací zařízení musí mít příčné zařízení, při použití sklápějící se proti jezdcům nebo zajíždějící do země. Musí umožňovat samostatné sklápění každému jezdci. Zařízení musí být pevné a tuhé konstrukce. Musí být řízeno mechanicky nebo dálkovým ovládáním.
N_SP1.7.3 Chování v prostoru startovacího zařízení
Jezdci si mohou sami upravovat svoje místo za startovacím zařízením (od startovacího zařízení po zarážku), nesmí však použít žádné nástroje ani místo polévat vodou. Pokud jezdec jednou zaujal své místo u startovacího zařízení, nemůže ho měnit, vrátit se do čekacího prostoru nebo získat pomoc před startem. Jezdci, kteří mají mechanické problémy u startovacího zařízení, musí čekat na pomoc, dokud se startovací zařízení neuvolní. Jakmile startovací zařízení spadne, jejich mechanik může pomáhat u startu. Trest za porušení tohoto pravidla je vyloučení z předmětného závodu.
Jezdci v kategoriích 50ccm, 65ccm, 85ccm a ženském motokrosu mají povoleno použití pomocného startovacího bloku pod nohu (např. dřevěný blok).
N_SP1.7.4 Čekací prostor
Čekací prostor je uzavřen před oficiálním časem startu jízdy.
V této době již musí být všichni jezdci v čekacím prostoru. Do čekacího prostoru je před jeho uzavřením vpuštěn jezdec s motocyklem. Jezdci musí mít nasazeny a zapnuty přilby, připravují se na start a mohou mít nastartovaný svůj motocykl.
Jezdec, který se dostaví po uzavření čekacího prostoru před startem do doby vypuštění prvního jezdce ke startovacímu zařízení, bude vpuštěn, trestem za pozdní vstup je jeho vypuštění ke startovacímu zařízení jako poslední bez ohledu na jeho kvalifikační výsledek.
V případě pozdního příchodu více jezdců jsou připouštěni na start v pořadí, ve kterém se dostavili do čekacího prostoru.
V posledním kole předchozí rozjížďky daného podniku/závodu je vjezd na startovní rošt otevřen. Jezdci zaujmou svoje místo na startovním roštu.
N_SP1.7.5 Chybný start
Chybný start musí být oznámen máváním červeným praporem. Přesné místo pro použití červeného praporu bude určeno ředitelem závodu. Jezdci se musí vrátit zpět do čekací zóny a opakovaný start musí být proveden co nejdříve. Po chybném startu není dovolena výměna motocyklů.
N_SP1.7.6 Zastavení závodu/jízdy
Ředitel závodu má právo ze své vlastní iniciativy, z naléhavých bezpečnostních důvodů nebo jiných případů vyšší moci, zastavit předčasně závod/jízdu nebo zrušit část závodu nebo celý podnik. Jestliže je závod zastaven kdykoliv během prvních „X“ minut“ (polovina času závodu), závod bude znovu odstartován. Jezdci se vrátí do parkoviště jezdců a nový start se uskuteční co nejdříve, maximálně 30 minut po zastavení závodu. Je povolena změna motocyklů. Konečný výběr musí být proveden nejpozději 10 minut před novým startem.
Ředitel závodu může vyloučit jednoho nebo více jezdců, kteří jsou považováni za příčinu zastavení závodu a zakázat jim účast na novém startu. Jestliže byl závod zastaven po „prvních X minutách“ (polovina času závodu), bude závod považován za ukončený.
Konečné pořadí bude stanoveno podle klasifikace jezdců v kole, předcházejícím signalizaci červeným praporkem. Jezdec (jezdci), který je (kteří jsou) považován (í) ředitelem závodu za původce nutnosti použití červeného praporku, bude zařazen (budou zařazeni) za jezdce, kteří ujeli stejný nebo vyšší počet kol. S výjimkou chybného startu může být závod znovu odstartován pouze jednou.
Bude-li nezbytné zastavit závod více než jedenkrát, je závod prohlášen za anulovaný a neplatný.
N_SP1.8.1 Cizí pomoc
Při závodech/jízdách je jakákoliv cizí pomoc zakázána, pokud není vykonávána traťovým komisařem či jmenovaným pořadatelem, který vykonává svoji povinnost v zájmu zajištění bezpečnosti. Porušení tohoto ustanovení má za následek vyloučení.
Žádná náhrada bezpečnostní výstroje, doplňování paliva nebo mechanikova služba se nesmí provádět na trati nebo mimo prostor pro opravy a mimo čekacího prostoru.
Traťoví komisaři mohou pomáhat jezdcům při zvedání motocyklu, pohybovat se s ním na bezpečné místo a držet ho pokud se provádí oprava nebo úprava. Jakákoliv oprava nebo úprava musí být prováděna jezdcem, který pracuje sám bez cizí pomoci.
Komisaři nemohou pomáhat jezdcům při novém startu jejich motocyklů. Jezdcům kategorií 50ccm a 65ccm může být cizí pomoc poskytnuta v souvislosti s novým startem motocyklu.
N_SP1.8.2 Doplňování paliva
Doplňování paliva musí být prováděno s vypnutými motory.
N_SP1.8.3 Opuštění trati
Jezdci mohou používat pouze trať. Pokud však z důvodu nehody opustí trať během závodů, mohou pokračovat bezpečným návratem na trať, aniž by však získali nějakou výhodu, a to co nejblíže místu, ve kterém opustili trať.
Úřední tabule signálů je deska o rozměrech výška 750 mm, šířka 600 mm, s kontrastním hůlkovým číslem 15 na jedné straně a s číslem 5 na druhé straně (např. bílá deska a černá čísla nebo naopak). Čísla musí být vysoká 500 mm.
Signál Význam signálu
Tabule 15 15 sekund před závěrečnou fází startu
Tabule 5 Startovací zařízení se uvolní během 5 až 10 sekund
Oficiální signalizace musí být prováděna prapory o rozměrech 750 mm (šířka) x 600 mm (výška) takto:
Prapor | Význam signálu |
ČERVENÝ PRAPOR v pohybu | STOP, povinné pro všechny |
ČERNÝ PRAPOR a tabule s číslem jezdce | STOP pro příslušného jezdce |
ŽLUTÝ PRAPOR v klidu | NEBEZPEČÍ – jeď pomalu a obezřetně, zákaz předjíždění |
ŽLUTÝ PRAPOR v pohybu | BEZPROSTŘEDNÍ NEBEZPEČÍ, zákaz předjíždění, připrav se k zastavení. Musí být viditelné okamžité výrazné zpomalení a jezdec se nepokouší skákat (zákaz skoků). |
MODRÝ PRAPOR v pohybu | Modrými prapory jsou vybaveni zvláštní traťoví komisaři, kteří pracují pouze s těmito prapory. Pozor, předjíždí vás jezdec o kolo |
ZELENÝ PRAPOR | Zelený prapor může být použit během startu. Volná dráha pro start závodu |
ČERNOBÍLÁ ŠACHOVNICE V POHYBU | Konec tréninku/závodu |
Nerespektování žlutého praporu v pohybu jezdcem (jezdci) bude postihováno vyloučením jezdce ze závodu/podniku. Proti tomuto trestu se nelze odvolat.
Minimální věk traťových komisařů s prapory i bez praporů je 16 let.
Traťoví komisaři jsou jmenováni pořádajícím subjektem a musí se zúčastnit porady s Ředitelem závodu. Po závodě musí traťoví komisaři zůstat k dispozici do 20 min po ukončení poslední rozjížďky podniku/závodu.
Traťoví komisaři musí mít reflexní vestu.
N_SP1.10.1 Překročení kontrolní čáry
Čas, při kterém motocykl překročí kontrolní čáru, bude registrován v okamžiku, kdy tuto čáru překročí přední část motocyklu. V okamžiku překročení kontrolní čáry musí být jezdec vždy v kontaktu s motocyklem.
N_SP1.10.2 Časoměření a počítání kol
Časoměřiči a počítači kol by měli být být umístěni v jedné přímce s cílovou čárou.
Přístroje k časoměření
Aby časoměřič splnil své povinnosti při motokrosových závodech, musí používat podle druhu závodu:
Prvotřídní stopky ukazující 1/10 vteřiny s dvoudílným zastavovacím mechanismem, synchronizovaným podle 12 skutečného času nebo elektronickou časomíru.
N_SP1.11.1 Vítěz
Vítězem závodu je jezdec, který přejede cílovou čáru jako první. Další jezdci, kteří ještě závodí, budou potom zastaveni po překročení cílové čáry. Vítězem podniku je jezdec, který získal nejvíce bodů, bez ohledu na to, kolik jízd dokončil. V případě rovnosti bodů je brán v úvahu a rozhoduje počet nejlepších umístění. Trvá-li rovnost i dále, pak o pořadí rozhodne lepší umístění v posledním závodě/jízdě započítávaném do příslušného podniku. Čas, ve kterém motocykl překročí kontrolní čáru, bude registrován v okamžiku, kdy přední část motocyklu překročí čáru. Závody jsou oficiálně skončeny při dokončení kola, kdy je šachovnicový praporek ukázán vítěznému jezdci. Každá jízda končí 5 minut po odmávnutí vítěze. Jezdci budou klasifikováni podle pořadí v cíli a podle počtu ujetých kompletních kol.
N_SP1.11.2 Postup pro určení pořadí
Kolo, ve kterém vypadli a v případě shody, jejich konečné pořadí bude určeno na základě jejich umístění během kola, před kterým vypadli. Pokud jezdci neprojeli prvním kolem, bude jejich pořadí určeno podle jejich postavení na startu.
Pokud šachovnicový praporek je ukázán omylem později než oficiální doba jízdy, potom bude pořadí určeno podle průběžného pořadí při oficiálním čase. Za jakýchkoliv jiných okolností, jako je chybně ukázán šachovnicový praporek před oficiálním časem, cílové pořadí bude určeno podle průběžného pořadí v čase, kdy je šachovnicový praporek ukázán.
N_SP1.11.3 Postup pro vyvěšení a schválení výsledků
Všechny výsledky musí být vyvěšeny na oficiálním místě.
N_SP1.11.4 Body
Body budou uděleny jezdcům v každé jízdě takto :
POŘADÍ | BODY |
---|---|
1 | 25 |
2 | 22 |
3 | 20 |
4 | 18 |
5 | 16 |
6 | 15 |
7 | 14 |
8 | 13 |
9 | 12 |
10 | 11 |
11 | 10 |
12 | 9 |
13 | 8 |
14 | 7 |
15 | 6 |
16 | 5 |
17 | 4 |
18 | 3 |
19 | 2 |
20 | 1 |
V případě že do závodní jízdy odstartuje více jak 30 jezdců Body budou uděleny jezdcům v každé jízdě takto :
POŘADÍ | BODY |
---|---|
1 | 40 |
2 | 37 |
3 | 35 |
4 | 33 |
5 | 31 |
6 | 30 |
7 | 29 |
8 | 28 |
9 | 27 |
10 | 26 |
11 | 25 |
12 | 24 |
13 | 23 |
14 | 22 |
15 | 21 |
16 | 20 |
17 | 19 |
18 | 18 |
19 | 17 |
20 | 16 |
21 | 15 |
22 | 14 |
23 | 13 |
24 | 12 |
25 | 11 |
26 | 10 |
27 | 9 |
28 | 8 |
29 | 7 |
30 | 6 |
31 | 5 |
32 | 4 |
33 | 3 |
34 | 2 |
35 | 1 |
N_SP1.12 Protesty
Protesty musí být předloženy ihned Řediteli závodu. Výše kauce je stanovena na 1000kč. V případě oprávněnosti protestu je vrácena žadateli, v případě neoprávněného podání propadá ve prospěch pořadatele. Ředitel závodu ve spolupráci s Hlavním časoměřičem a Vedoucím traťovým komisařem rozhodne o oprávněnosti a rozhodne o výsledku protestu. Jeho rozhodnutí je plně v jeho kompetenci. Při nesouhlasu s rozhodnutím Ředitele závodu je možné dovolání k Jury seriálu.
N_SP2.1.1 Celkový vítěz seriálu
Celkový vítěz seriálu je jezdec v dané třídě s nejvyšším počtem bodů, které jsou součtem bodů z celkového pořadí daných podniků v závodní sezóně, uvedených na webových stránkách www.slovackypohar.cz
V případě stejného počtu bodů rozhoduje počet vyšších umístění v jednotlivých podnicích.
N_SP2.1.2 Jury seriálu
Jury seriálu je osmičlenná a složená ze dvou členů z každého z jednotlivých týmů/spolků, obvykle z předsedů a místopředsedů týmu/spolku. Je nejvyšším orgánem seriálu.